måndag 29 mars 2010

Martin är en pulverpundare! /Martin

Hej, tjolahopp!

Jag är så fet och på gång!

Har i smyg börjat med den mest förkastliga och hatade bantningsmetoden i vår existens:

PULVERDIET!

What? Vaddå pulverdiet? Har han börjat med att dra i sig en lina kokain eller speed till frukost, och därigenom dämpa hungern? Har han börjat knarka och jobba i prostitutionsträsket för att överleva?

Njae... Nästan.

Jag går nu mer på en stadig Nutrilett/Allevo-kur i svältångestens tecken. Samt entimmespromenader varje morgon tillsammans med en dread-semivegetarian med ungefär samma politiska åsikter som jag. Han går på nån form av lågkolhydratsdiet, så det blir en masssa snack om mat vi inte får äta. Han gnäller om de där jämrans äggen och den förbannade torsken som han tvingas äta varenda dag, och jag dreglar över tanken på att få äta ägg med torsk.

Vad går då en Pulverkur ut på?

Jo:
Tanken är att man ska, istället för "riktig" mat, trycka i sig pulversoppor och pulvershakes i olika smaker sex gånger om dagen. De är en form av måltidsersättning som ska hålla de värsta hungerkänslorna borta. Ett slags Matmissbrukarens metadon, skulle man kunna säga.
De här pulvermåltiderna innehåller skitalite kalorier, och är med det en form av old schooltanke att; Får du i dig mindre och skiter ur dig mer, så går du ner i vikt.

Funkar det?

Tja... Ja, och nej... som med allt annat.
Man går ner i vikt om man kör en kur med bara pulver. Inget snack om det.
Men... får man behålla vikten efter det?
Antagligen inte, om man inte gör en rejäl revidering av sina tidigare kostvanor.

Detta är ingen långsiktig lösning, detta är bara en kick för mig att komma igång igen. Och visst fan går jag ner i vikt. 5,5 kg på tvåochenhalv vecka (varav en vecka på pulverkur, innan dess promenader). Men, det är mest vätska och tarmtömning som är orsaken till detta.
Men ändå en kick!

Jag vet ju hur jag funkar; När jag väl kommer igång så är jag ruggigt diciplinerad, så hungerkänslor, matsug och annat bök som man upplever under kuren är för mig bara intressanta ingredienser i projektet.

Det jobbigaste är över. Tredje dagen är alltid värst, det känner jag igen från gamla tiders femdagarsfastor som jag pysslade med då och då. Tredje dagen är huvudvärkens och orkeslöshetens dag. Men den går över.

Precis just nu känner jag mig pigg. Promenad på morgonen, inköp av svinbilliga Nutrilett färdigblandade "hunger control tropical fruits" på MatDags i Högdalen. (Normalpris på hälsokost ca 29 kr/portion. Nu, 10 spänn.)
Sitter med en tillbringare vatten framför mig och en jävla massa jobba att begrava mig i, så detta ska nog gå bra.

Skriv en kommentar, så kommer jag tebax och skriver snart igen!

/Manodepressive Martin



1 kommentar:

Hana_Caena sa...

Vad jag förstått så finns det "bättre" pulver och "sämre" pulver..

Själv har jag prövat Cambridge och har klarat det bra, min vän Tess har gjort jättebra med den versionen. Har en annan vän som kört med Modifast och är väldigt nöjd..

Lycka till hur som helst!