söndag 19 juli 2009

110 kilos tröskel och nattjobb // Jonnie

Ok.. jag ska väl skaka av mig dammet och kika in jag också. Har varit en hektisk tid med det nya jobbet på Securitas. Som behovsanställd jobbar jag då alla andra är lediga helt enkelt, vilket är en massa nu i Juli.

Jobbar och sover 20 timmar om dygnet, resten av tiden försöker jag ägna åt familj och intressen, därav min minskade energi att lägga på bloggandet, och tyvärr har jag väl även mest känt att jag har "inget nytt att rapportera" om min vikt. Den har stått relativt stilla nu rätt länge på 108-110 kg, främst för att jag trycker i mig alldeles för mycket snask och godsaker under nätterna då jag arbetar.

Fick ett rejält blodsockerfall en av de först nätterna jag jobbade och blev livrädd. Tänk om jag tuppar av någonstans mitt i natten för att jag slavar med maten?
Så jag började bunkra upp med sötsaker att ha i "nödfall" och snart satt man i sockerträsket igen. Går knappt 12 timmar innan man vill ha socker och godsaker. Till skillnad från de flesta som gjort en Gastric Bypass, så får jag inte heller någon dumping av choklad eller sockertabletter som Pez. Så dessa är numera min nya drog.

Fick order från min dietist att lägga av med dem då jag annars riskerar att fastna på denna vikt helt, något som vore dumt eftersom jag har minst 20 kg till att gå ner är det tänkt.


Tyvärr känner jag mig inte så motiverad av att höra "DU SKA" och "DU MÅSTE", och jag skulle verkligen inte klara av tårfyllda önskemål från släkt och familj just nu, så jag behöver finna min egna motivation och ork för att gå vidare.

Men jag ska leta djupt inom mig... jag vet det finns därinne någonstans!

2 kommentarer:

Spider-Man sa...

Skönt att ni inte lämnat sidan.....:-)

Sarah sa...

Tips på saker du kan äta ifall du känner sötsug, som innehåller max 1kcal och ingenting annat som sätter spår på kroppen;

- Cola Light
- Fun Light
- Läkerol
- Tuggummi

För att dämpa hungern/minska magsäcken kan man dricka 2msk äppelcidervinäger om dagen.
Det är det vidrigaste som finns, någonsin, men har faktiskt en vetenskapligt bevisande effekt. Många Bodybuilders kör med detta när dom ska dieta inför tävlingar.

Vad som än händer, ät bara EN portion. Oavsett om det var det godaste du någonsin ätit eller om du är vrålhungrig fortfarande - stå på dig, det hjälper dig sååå enormt. Hjärnan kommer hinna med och tala om för dig att " vi är nöjda nu (mättnadskänslan), jag behöver inte mer energi för jag lagrar bara det som fett i protest".

Som mellanmål kan du mixa
- 2msk lättkesella
- valfri frukt och bär i mängder
- 2-3 dl vatten, beroende på frukt
- 1 tsk vaniljsocker
- 1dl (30g) proteinpulver (smakar godare om det är gott såklart)

Där får du allt du behöver i en och samma drink!

Lägg fokus på proteinkällor (protein mättar, återhämtar kroppen, bygger muskler och ökar förbränningen!!!) som fisk, kött, kyckling, keso...
1 valfri dag i veckan kan man låta sig ha en ätardag!

Jag gick ner 20kg genom att börja träna och äta lite bättre. Man når alla sina mål ifall man bara vill...

Hör gärna av dig/er om ni vill ha hjälp,tips, råd, jag brinner för kost, hälsa och motion...

Kram
Sarah