torsdag 15 januari 2009

Ett Välmående Illamående // Jonnie

Puré-tiden har inte varit speciell lång, då jag redan nu äter relativt vanlig mat. Saker som kött och liknande krossar jag fortfarande sönder med stavmixer, men pasta, mjukbröd och annat lätttuggat går ner utan problem. Hastigheten jag äter med är iofs förtfarande för hög och jag blir lätt illamående i några minuter efter jag ätit.

Enda sättet som funkat är att sätta mig framför datorn och göra något annat medan jag äter, och bara ta någon tugga ibland. Men i vardagens stress och fläng har man inte alltid tid med sånt, det är svårt nog fast jag är sjukskriven.
Men rent generellt har jag än så länge klarat mig oförskämt bra mot alla problem många verkar uppleva med en viktoperation.

Att försäkringskassan inte godkänt min sjukskrivning än är dock en nagel i ögat, och att jag hittills varit helt utan inkomst gör inte situationen roligare, även om jag var förberedd på det och hade "turen" att få ett arv nyligen. Dem pengarna kommer väl ätas upp av hyror och annat skit innan försäkringskassan fått tummen ur. Det roligaste med dem är att de tydligen har en person vars arbetsuppgift är att leta efter kryphål i min ansökan och mitt tidigare liv, för att få en ursäkt att ge fan i att betala ut en spänn. Jag har redan tvingats bevisa att jag jobbat under 2008, genom att skicka kopior på alla arbetsgivarintyg jag inte längre hade eftersom jag redan skickat dem till facket. Som tur var var facket ganska samarbetsvilliga och skickade tillbaka kopior på dem, även om det tog 25 minuter i telefonkö för att få tala med dem.

Så till Sveriges byråkrater och vår sittande regering vill jag avsluta detta inlägg med ett troligen ganska fritt tolkat citat från Shakespear...
"A plague o' both your houses!"

1 kommentar:

Mia sa...

Varför godkänner de inte din sjukskrivning? Försäkringsjävlakassan!

Ang att äta mjukt bröd så hade jag väldigt svårt med det till en början, men nu funkar det. Om man inte äter för "stabbigt" bröd. Grovt bröd funkar bäst...