måndag 29 december 2008

Lägesrapport och bettleri // Jonnie

Vi är inne på Dag 19 EFOS, och jag känner att det är dags för en liten lägesrapport. Med Tuva hos farmor så passar min fru på att sova igen lite av sin välförtjänta sömn, så blir det inga mått utan bara några lösa fakta.

Vikt (Enligt hemvåg) 117,4 kg

BMI - 34.6
Blodsocker - 6,8 mmol/l

Vikten känns bra, jag har tappat ca 15 kg totalt från min startvikt och även om man inte tappar lika absurt mycket som de första dagarna på pulverkuren så går man stabilt ner i ganska lagom takt. Ett till ett och halvt kilo i veckan var en ganska bra nergång läste jag på Viktop-forumet. Två kilo eller mer var lite för mycket, även om man naturligtvis helst vill se vikten halveras varje dag.

Men viktigare för mig är att blodsockret börjar se väldigt bra ut. Jag har inte tagit något som helst insulin sen operationen och har ändå en morgon-värde på 6,8 (Dvs inom de accepterade ramarna 5-7 mmol/l). Det är hur skönt som helst att se, att jag trots att jag just nu äter fyra mål om dagen med ganska sockerberikade yoghurtar och blåbärssoppor, får så pass bra värden. Det får allt man gått igenom fram tills idag att kännas som att det varit värt det.

Att jag dessutom mår så pass bra att jag kunde gå på Lillpuben och lyssna på polarna i MetalOrgasm, Sandvikens tuffaste tributband, lira i Lördags gör det ännu bättre. Jag har alltid gillat T-shirtar med intressanta budskap på, och kunde dagen till ära till och med bära en av mina favoriter. En T-Shirt i storlek XL som min bror och hans fästmö köpte åt mig i London. Att man som en fetknopp som jag kunde kränga på sig en tröja storlek XL, när man vanligtvis går i XXXXL, var en fantastisk känsla. Den var lite väl tight över axlarna, men satt i övrigt relativt bra. Dock börjar nu mina vanliga kläder sitta lite väl löst och även med bältet på innersta hålet får jag gå och dra upp byxorna hela tiden för att inte hamna i pinsamma HipHop-poser. Det kommer bli dyrt att uppgradera garderoben en dag i framtiden, men samtidigt vilken lycka att få göra det. Jag ska göra mitt yttersta för att börja lägga undan några av de enstaka kronor jag drar in i månaden, och samla på mig en liten kassa som ska gå till att just förnya min garderob.


Om inte annat så har ni härmed tips på vad ni kan ge mig på kommande födelsedagar, fars dagar och julklappar. Jag vill ha svarta T-Shirtar i storlek XXL (Hur mycket jag än gå ner, kommer nog inte mina axlar och andra skelett-delar minska så mycket) med roliga/tuffa tryck på. Jag har alltid varit ledsen för att jag varit för fet för att köpa såna. Naturligtvis postar jag upp bilder på alla t-shirtar jag får, (oavsett hur fula ;) på detta forum.

Vi avslutar väl med en gammal videoupptagning på MetalOrgasm. Inte från helgens spelning men bra ändå! =)



3 kommentarer:

Martin Lundström sa...

Haha... helt sjukt hur du droppar i vikt. Undrar om den sköna fåfängan kommer att drabba dig. Den börjar komma så smått för mig iaf. I takt med att man märker att man kommer i de VANLIGA klädbutikernas sortiment, och inte behöver shoppa i butiker för storvuxna kvinnor, så växer behovet att ha snygga kläder. Jättesjukt, men så funkar det för mig. Jag vill typ ha vanliga jeans, och börjar kolla på kostymer lite då och då...

Anonym sa...

om inte annat kommer fåfängan att slå till i hans fru som kommer älska att få köpa kläder ur det vanliga sortimentet och inte tvingas ner till klädpiraten som är de enda i princip som säljer t-shirts i 4X. Det kommer nog inte bara vara Jonnie som lägger undan pengar till framtida uppgradering av garderob! ;) (Men här blir det inga fula t-shirts med diverse tryck) (För att inte tala om uppgraderingen av min egen garderob som är väl behövd... Men men, en sak i taget. =) )

Spider-Man sa...

Som Martin sa så DAMN va du droppar i vikt...Du kommer ju gå om oss alla ganska snart....
Men det är sååå skönt å roligt som ni sa me kläder å hur tajat kläder börjar se bra ut på en å inte som att sätt på en kodis på ett kylskåp.....