lördag 3 januari 2009

Nyvaken och trött // Jonnie

Det nya året har rullat in på i stort sett samma sätt som det förra slutade, med den obehagliga skillnaden att jag sover sämre nu. Kroppen har inte ro att ligga still, även om sinnet är tungt och trött. Antar att man lätt blir så när man knappt rört på sig i över en månad, samt att man sovit rätt tungt på de droger man tryckt i sig. Har nu återigen skurit ner helt på all smärtstillande, och känner mig relativt bra. Lite mör i kroppen men inget värre än man varit ändå före operationen av olika skäl.

Har fuskat en massa den senaste veckan, men det i så små mängder att det inte verkar gjort så mycket. Efter att ha provsmakat lite fasta saker på julbordet och läst på lite på Viktop forumet kände jag mig säker nog att prova på även mer fasta saker. Jag har nu ätit några tunnbrödsmackor med pålägg som dillkaviar, leverpastej och räkost (Gaaah... *drool* En av de saker jag saknat mest! Inte glôhoppor tyvärr, men nära nog) och det har visat sig svårt att äta mer än en då jag blir överfull på två, något som känns lustigt för mig som annars kunde äta 5-6 stycken tunnbrödmackor och knappt vara mätt mer än en timme på dem. Har även testat 24 grams chokladkaka, väldigt söt yoghurt och mat i mer puréform istället för bara blanka soppor och jag tror inte jag ännu har haft någon sk dumping och bara varit illamående en gång, och det efter att stressat i mig ett mellanmål då Tuva var väldigt gnällig och uppmärksamhetskrävande. Effekten var att jag kräktes för första gången sen operationen. Känns väldigt skönt då jag läst om folk som får dumping av en sked för söt yoghurt eller andra mjölkprodukter och inte ens kan drömma om att unna sig en liten chokladbit ibland.

Kända bieffekter av en Gastric Bypass:
De vanligaste bieffekterna uppstår då patienten ätit för fort eller tuggat maten dåligt. Då kan illamående och kräkningar uppstå. Även så kallad dumpning kan drabba patienten. Det är ofarligt men obehagligt och uppstår då maten kommit ner för fort i tunntarmen. Dumpning yttrar sig genom yrsel, kallsvettningar och ökad hjärtfrekvens. Diarréer kan uppstå då för fet mat har ätits.



Jag överväger att testa mig fram till att få känna på dumpingen när jag är helt återställd, dels bara för att avskräcka mig ifrån att äta för slarvigt med för mycket sötsaker, men även för att känna på effekten av det så man inte får panik om det sker oplanerat.

Har även testat på lite fysiska aktiviteter som att bära Tuva och haft sex med frugan och även dem sakerna har funkat ganska bra. Blir fort trött dock och när Tuva sprattlar med benen och träffar operationssår så viker sig benen nästan under en. Energireserven är rätt låg efter kroppens omställning antar jag så man får försöka arbeta upp orket igen efter sjukskrivningen.


Vikt (Enligt hemvåg) 116,6 kg

BMI - 34.3
Blodsocker - 7,4 mmol/l

Snart nere på Martins startvikt. Det är bäst han sköter sig nu, så jag inte bräcker 100 gränsen före honom. ;)
Om jag lyckas hålla en hyfsat jämn nergång även efter jag får börja äta riktig mat igen, så bör jag kunna vara under det magiska 100 kilos strecket före beach 2009.

2 kommentarer:

Spider-Man sa...

OM du kommer ner under 100 före Martin så åker ja å hälsar på så tar vi en pizza. Så får Martin skylla sig själv....Ja börjar bli såååå sugen på pizzan nu,haha...

Daarkh sa...

Låter som en deal.. Du köper en pizza och jag snyltar på en slice. ;)