söndag 18 januari 2009

Svar till Spidey // Jonnie

Spidey frågade:
Är lite nyfiken hur livet blir efteråt.....
Hur är de me alkohol å att bli full? Får man iöht supa?
Hur är de att gå på restaurang tex? Säger ni att ni vill ha en mindre portion el?
Måste man äta piller å sånt efteråt för att få i sig alla vitaminer el proteiner m.m?
Va är d jobbigaste me Gaustric Bypassen efteråt som inte fanns där innan? Om det såklart finns nått jobbigt....

kommer säkert på lite mer frågor men skulle va roligt att få veta hur de är efteråt me allt.....
--



Svarar så gått jag kan då, så här en månad efter min operation:

Mat är fortfarande en extrem viktig del av livet, precis som när man försöker gå ner i vikt på andra sätt. Men mest för att man måste hålla hyfsad koll på tiderna. Missar man ett mål är man lurad, eftersom man behöver få i sig näringen och det är jobbigt att försöka äta lite mer nästa gång, dessutom ska man ju helst inte ska äta för sent på kvällen säger dietisten. Så allt måste ner inom en 12 timmars ram, och det är inte helt lätt.

Alkohol är ok, men de flesta blir lättare påverkad och man bör vara försiktig (borde iofs alla vara) med att inte försöka hälla i sig sin vanliga machomängd innan man testat sina nya gränser.
Exakt hur det känns vet jag inte, jag är själv nykterist sen min 25års dag.

Resturang (Pizzahak) var jag på för första gången idag faktiskt. Beställde en kebabrulle, och satt och åt på den i 60-70 minuter. Fick i mig strax mindre än halva och tog med mig resten hem till nästa måltid. Räckte till att mätta mig igen senare på kvällen och skulle varit nog för en portion till också om inte frugan snyltat den sista biten.

Man behöver en del piller resten av livet säger dem, jag äter kalciumtabletter, B12 Vitaminer och ACO Kvinna. Tydligen finns något liknande vitaminkur för män också, men just kvinno-vitaminerna skulle visst vara bättre för GP-opade hävdar min dietist. Får se om hon bara jävlas med mig och jag utvecklar PMS eller något av dem. ;D
Jobbigast för mig har hittills varit svårigheten med att äta långsamt. Jag äter för fort hela tiden och blir då illamående och får ibland även lös och gasig mage.

Ni andra som läser denna blogg och varit opererade lite längre får gärna fylla på med era svar på hans frågor. I övrigt Spidey, så vill du veta mer så tipsar jag om Viktop.se, ett forum där viktopererade ställer frågor och svarar varandra efter egna upplevelser med både bra och dåliga erfarenheter. Eller så fråga på så svarar jag... =P

Inga kommentarer: