onsdag 29 april 2009

Rea! Nu ska minst 20 procent av skitMattias bort! / Mattias

Tänkte säga några ord. En hel del har hänt sen sist jag skrev här. Ett gäng kilon har hängt sig på min i övrigt inte helt pinnsmala lekamen. Har helt enkelt inte orkat göra något åt det. Men nu har jag fått en liten tankeställare och motivator. Men först några andra grejjer.

För två veckor sedan slutade jag med både godis och läsk och jag tror tamejfan att det har fått magen att minska något i omfång. Det är de små bäckarna som gör det, men också de stora floderna.

Jag har också bestämt mig för en, eller två, köttfria dagar i veckan. Det är inte så mycket en viktfråga som en klimatfråga, och för att det så sjukt stört att producera en jäkla massa mat och trycka in i massa kossor och grisar som vi sen äter upp. Jag tror det går åt 7 kilo mat vi människor skulle kunnat käka på varje kilo kött vi producerar. När man ser klimatkris och svältande människor, förutom plågade djur är det svårt att motivera ett sånt slöseri. Åt minstone mer än fem dar i veckan. Vi får se hur det går med det.

Men nu kommer vi till tankeställaren.

Fick lite ont i ryggen i måndags förra veckan. Inte så mycekt att bry sig om, det händer titt som tätt. Det blev lite värre på onsdan och på torsdan hade jag lite svårt att koncentrera mig på jobbet. Sen kom fredag morgon. Oh my! Kunde inte röra mig. Eller lite kunde jag väl röra mig för jag kom på nåt vis ur sängen, kröp till toaletten. Som en bäbis, som Vincent konstaterade.

Det tog ett par minuter att krypa de tre metrarna till muggen. Kanske en minut att ta sig upp på stolen. Sen fastnade jag gråtandes på badkarskanten. Fick mig en mobil serverad och ringde doktorn som kallade på ambulans som tog mig till akuten. En trevlig resa med morfin och stencoider eller vad det hette.

Väl framme sov jag några timmar på en sjukbrits, fick veta att jag hade ryggskott, så nu vet jag att jag haft det en par tre fyra gånger, när jag fortsatt jobba med att köra buss, taxi och som lärare. Det ni! Man kan kalla mig idiot, slöfock och hypokondriker. Men man kan inte säga att jag gnäller i onödan inte!

Men nu gick det inte längre. Fick lite tabletter och stapplade hemåt. Sen har jag varit mer eller mindre sängliggande. Fast i dag mår jag bra.

Så nu har jag bestämt mig. Nu ska 20 procent av skitMattias bort. Minst. Hur? Det vete fan. Här är några idéer.

Viktväktarna med Martin!
Yoga en gång i veckan.
Träna minst en gång i veckan.
Gå från Slussen till Stadshuset i stället för från Gamla Stan. Varje dag det inte regnar.
Inget godis och ingen läsk.

Vad tror ni, kan det funka?

Cee ya!

/Mattias

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer funka

Mia sa...

Heja heja!

Jenny sa...

Tror det kommer funka bra!

Martin Lundström sa...

Haha!!!

Äntligen!

Daarkh sa...

Ditt ryggskott låter onekligligen skitont, och även om det är en otrevlig anledning så hoppas jag den åtminstonde ger inspiration till att fixa viktnedgången. Kör så det ryker och oroa dig inte för köttet. För varje köttbit du skippar så försöker jag äta två, så köttet inte förslösas genom att bli dåligt! ;)