måndag 4 maj 2009

Mina apelsiner gör mig fet och till en klimatbov? /Mattias

I dag ska jag i väg till Apoteketet. Men det får bli en fråga för eftermiddagen. Först ska jag jobba en stund till och nu strax dra mig till kyrkan, som vi kallar vårt lunchrum. Där ska jag inmundiga en mix av teryakilax från i går och ceasarsallad från i lördags. Jag undrar lite smått hur den mixen ska bli.

Jag brukar alltid efter lunchen ta en frukt ur vår fruktskål. Det är gott och nyttigt inbillar jag mig. Men nu ska man visst bli tjock av fruktosen i grönsakerna. Man undrar ju hur det är med den saken. Jag har då aldrig sett någon tjock frukterian! Men det msåte ju va bättre än en kaka till kaffet efter lunchen eller?

Men å andra sidan kan man ju fundera över sin fruktkonsumtion med tanke på den inverkan den har på klimatet. En apelsin som glider hit i lastbil från södra europa, eller båt från latinamerika har knappast hjälpt till mot klimatkrisen. Men återigen, det kanske är bättre än en kossa som betat i Chile, pruttat och haft sig för att sen åka färja hit. Förmodligen.

Cee ya!

Mattias

DN2, SvD



Inga kommentarer: