fredag 10 oktober 2008

Svar på inlägget i Dr Dahlqvist´s blogg /Martin

(Jag skrev en kommentar i Dr Dahlqvists blogg angående LC-diet kontra Viktväktarna, och fick många svar som jag svarar på här, då jag använde för många tecken för att det skulle få plats i kommenarsfältet på hennes blogg.) LÄNK TILL KOMMENTARERNA PÅ DR DAHLQVISTS BLOGG

Oj, så många som kommenterade min kommentar. Hoppas det är ok för Dr Dahlqvist att jag svarar lite här...

Willie: Det är inte bara ni som försöker omvända alla andra. Jag tror på något vis att de flesta som försöker göra någonting bra vill tala om det för alla andra, och särskilt om det fungerar så vill man dela med sig till resten av världen, inte minst för att vara snäll. Jag får dagligen massor av kostråd av en massa välvilliga människor. Men jag vill köra min grej nu, och se var jag hamnar.

Per Wikholm: Som sagt, jag är ingen expert. Däremot är jag född på 70-talet, så det är väl kanske inte så konstigt om jag har varit med i "Inget fett-svängen". Och... jag tror absolut att LC-diet fungerar. Men hittills funkar Viktväktarna för mig, så jag kör stenhårt på detta tills jag känner mig mätt på det... ;)

Zonen: Du har nog rätt till viss del. Men... Gamla tidens Viktväkteri och nya tidens skiljer sig en hel del. Förr var det en jämrans massa saker man INTE fick äta. Min mor var en typisk viktväktar-jojo, som bara åt sallad i perioder. Jag, däremot känner att jag absolut kan äta mig mätt, men ändå ha "points" kvar om jag skulle vilja käka mer. Och då pratar vi om killen som lätt skulle kunna käka två pizzor, eller 40 sushibitar om jag bara slapp skämmas. Så... mätt blir man även på viktväktardiet. Dock finns det alltid en risk att man faller tillbaks i gamla vanor och går upp i vikt igen. Det är nog där den verkliga utmaningen kommer.

Magne: Det finns massor av frågetecken i Viktväktarnas metod. Jag ställer mig exempelvis MYCKET frågande till att det är ok att dricka hur mycket cola light som helst för 0 points, (Points är sättet VV använder för att hålla koll på hur många kalorier man får i sig, lite points - bra för den som vill gå ner i vikt, kort sagt) medan färskpressad juice är 1,5 points för 2 dl. Därför, vill jag säga, att jag absolut inte alltid håller med om nyttigheten i Viktväktarnas metod, men att jag går ner i vikt, åtminstone kortsiktigt, det kan jag skriva under på. Men tro mig, jag köper inte heller ALLT de lär ut.

Sten Sture Skaldeman: Jag tror att om man bara försöker ha lite koll på vad man gör, så klarar man nog av att hålla kvar en skvätt muskler också efter Viktväktarna, men problemet är att folk i allmänhet har lite för lite koll på sambandet mellan mat och träning. Och jag kan tycka att lektionerna på viktväktarna faktiskt inte behandlar ämnet tillräckligt. De belyser nyttan med motion, men de går inte in på djupet när det gäller vad kroppen behöver när man tränar. En stor brist!

Nu ska jag äta ett äpple och blogga i våran tjockisblogg om att jag bloggkommenterat här!

Tjo!

/Martin Lundström - på väg mot ett mindre jag.

Inga kommentarer: