torsdag 4 december 2008

Äta julbord som en sumo, eller inte och 100,1 kilo i dag/Mattias

Inte ser man ut som en Sumo kanske, även om man hastigt, men mindre lustigt hamnat på över hundra igen. 100,1. Sämsta viktminskaren i gruppen, och nu dessutom näst tjockast. Men bra jobbat ni andra! Jag kommer efter ska ni se.

För allt handlar om motivation. Oavsett metod så spelar det ingen roll om inte motivationen och viljan finns. Finn den och du finner din viktminskningsmetod. Och en viss karaktärsfasthet också. Vilket jag så kalrt saknar. (Nån gång kommer jag få äta upp den där raden. När min politiska karriär tagit fart på allvar. Ser redan rubrikerna framför mig, feta så klart: Topppolitiker erkänner: Jag saknar karaktärsfasthet. För den som undrar vad denna parantes kommer sig av kan läsa första bästa löpsedel, alternativt klicka här eller här)

För jag måste se det så här. Nu har jag vänt trenden efter den dåliga perioden med själspäkande sockerfusk i spåren. I allra största hemlighet kan jag berätta att jag vägde mig på en främmande våg i Jämtland. Tågresan och den högre höjden gjorde att vägdonet visade på 103,nånting. Jag hoppade av fort och torkade tårarna.

Har inte skrivit om det för att det var en annan våg och naturligtvis gick den lite för högt jämfört med Martins. Men dessvärre ställde jag grabben på vågen och han vägde nog lite för lite på den där jäveln. Tack och lov hade jag ju minskat nu.

Tillbakas till sumona. De har tydligen för länge sen hajjat det här med GI och äter sen 1400 år inte fett, för att bli feta. I själva verket är det inte fett som gör oss feta utan det är hormoner som ligger bakom fettbildningarna. Dessa hormoner triggas i stället av kolhydrater. Därav taktiken sumosarna har att hålla sig till kolhydraterna som vikttriggare. Tydligen 65-70 % av deras energiintag är kolisar. Så vill man va en Sumo så får man väl käka mycket sockerprodukter och om man vill va smalis får man hålla sig till salami. Eller fetfisk, eller...

För övrigt åt jag julbord igår. Det är, om man inte tar till för stora eccesser en ganska GI-vänlig mat. Dessvärre ingår ju snaps, öl och godisbord och då är det ju helt jävla sjukt dåligt. Men det var i går det. I dag har jag hållit mig till diet och ska göra både köttbullar och franssyska med ugnsbakade grönsaker. Det ska bli gott. Och räcka länge. Det är bra för både plånbok och höft. Alltså höften får mindre fett att bära på. Äh. Ni är säkert med.

Cee ya!

Mattias

Zac, DrDahlqvist, Kostdoktorn Kropp & Hälsa | Aftonbladet
, , , , , , , ,
, , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Lästips apropå Litsfeldts artikel i Aftonbladet
http://medvetenskap.wordpress.com/2008/12/04/rader-slv-oss-att-ata-som-sumobrottare/