torsdag 18 december 2008

Myterna som ändå bara måste hålla! /Mattias

Jag är lite inne på det här med att titta på vad media skriver om hälsa och mat och sånt just nu. Det har väl aldrig tidigare varit något som direkt intresserat mig, men det är inte utan att man fascinerats av kvällspressen alla motstridiga löpsedlar om ditten och datten som nyttigt, farligt, bra och framförallt nåt att gå ned i vikt med. Eller inte.

Nu har jag dock när jag lyft blicken från kvällspressen till de stora morgondrakarna i dag kunnat få se en del hälsomyter krossas. Eller nja, i vart fall i frågasätts en del s.k. hälsomyter.

T.ex. blir inte barn som äter socker hyperaktiva, men deras föräldrar tror att de blir det. Märkligt hur olika sockret tycks slå, den som äter det påverkas inte, men den som tittar på blir nojjig. Kan kanske vara värt att undvika bara därför.

Julstjärnor är inte giftiga, inte ens råttor dör om dom äter det. Men som viktminskare kan man ju överväga dem, för de innehåller nog inte så mycket fett. Eller, nu var det ju inte fettet som var den stora boven, det är sockret. Eller hur det nu är.

En rolig sak för oss som är hungriga på kvällen och natten. Det är inte värre att äta på de mörkare tiderna av dygnet. I själva verket spelar det enligt forskarna i den här artikeln ingen roll. Däremot. Och nu kommer vi till det som jag trodde var det självklara. Om man äter på natten, och på dagen, då blir det inte så bra för vikten. Men om vi bara äter på natten och inte på dagen så påverkar inte det vår vikt nämnvärt.

Men en sak jag fasiken inte tror på som de skriver är att man inte blir varmare med mössa, eller rättare sagt, att det inte är ett viktigare plagg än något annat. Men va sjutton, det vet vem som helst som varit i minusgrader att har man ingen mössa fryser man något överraskande röven av sig, sätter man på sig mössan blir det varmt. Det är också otvisteligt att om man skiter i jackan och bara tar på sig en mössa håller man sig varmare än tvärtom. Punkt.

Och i slutändan står man där med samla känsla som efter kvällspressens rantande, man har ingen aning i alla fall och fortsätter väl som vanligt, undviker det som verkar jobbigt, håller sig i från de alldeles uppenbart farliga grejjerna och börjar inte mumsa på julstjärnan.

Cee ya!

Mattias

P.S. Jag vägrar att tro att mina problem med förhållanden kommer sig av att jag håller Hugh Grant som en bra skådis och föredrar Pretty Woman som en bättre film än, tja, nämn vilken svår rulle som helst. Däremot stinker Titanic!

SvD DN AB2
Trollhare
Min rastplats
Technorati Taggar: , , , , ,

7 kommentarer:

Daarkh sa...

Jag är ledsen men jag måste nog tyvärr krossa dina illusioner, är det så att du faktiskt tycker Hugh Grant är en bra skådis, så är det garanterat orsaken till ALLA dina problem. Det är guds straff helt enkelt.. Alla som tycker det ska få en handfull defekter som straff! ;P

Unknown sa...

Nja, bra skådis kanske är att ta i. Men jag gillar hans karaktär som är med i många små trevliga filmer som inte ställer till med för mycket oreda i huvet.

Sen kan jag i hemlighet berätta att Martin tycker att About a boy med Hugh Grant är skitbra!

Martin Lundström sa...

Vad i Helvete????
Jag har inte ens sett "Aout a boy"!!!
Tyckte idén verkade bra på pappret, men när jag fick reda på att Hugh, äckelfansjävla, Grant spelade med i filmen så kommer jag vägra se den!!!

*kräx*

Unknown sa...

Så låter det nu ja. Men inte då. Då var det bara: åh, vet du jag har hört om en så bra film. Jag bara måååååste se den.

Daarkh sa...

Hehe.. Nej Hugh Grant ingår i min lista tillsammans med bl.a. Sandra Bullock, Fran Drescher, Julia Roberts och David Schwimmer, över personer som jag helst vill undvika att se i en film. Är någon av dem med brukar jag ofta skippa att se filmen, då även om filmen i sig själv kan vara bra så stör jag mig så mycket på dem att jag inte uppskattar resten av filmen.

Spider-Man sa...

Håller me att han är en fjant å ja FAAATTTAARRR inte hur han kunde ta den där hora han åkte fast med när han hade Elizabeth Hurley. Elizabeth Hurley.....va tänkte han där? Va gick igenom hans lilla hjärna"å vilken fin hora, henne betalar ja men skit samma att ja har Elizabeth Hurley hemma" Men sen så är de ju han också....han är en riktigt pinsam kille....El har ja fel?

Daarkh sa...

Nope, jag håller med dig Spidey! =D