måndag 8 december 2008

Juletid och julbordstid. Kanske inte så dumt ändå/ Mattias

Var som jag nämnde på julbord förra veckan. Ska förhoppningsvis på ett till på måndag. Snart ska jag dessutom något överraskande på etiopiskt julbord nästa lördag. Det låter det.

Julbordet är ju en klassisk fettfälla. Men jag tycker mig förstå att det inte är så jäkla farligt som man kan tro. Bara man tänker lite GI. Skinka, lax, sill (urk!) ägg och den typen av grejjer. Revbensspjäll borde funka tycker jag. Köttbullar kanske. Det man nog helst ska undvika är förstås godiset (svårt) pepparkakorna (omöjligt) och snapsen (skrattretande).

Öl är väl inte ens att tänka på antar jag. Julöl som är så fint. Men ska det va fint får man lida pint, eller vad det där gamla ölordspråket är.

Sen får man väl hoppa potatisen, men handen på hjärtat, vem tar mer än en symbolisk potatis på julbordet?

Om man vill skita i allt och bara mula i sig mat så har jag ett tips. Ät dig proppmätt. Sitt ner en stund och ät annanas. Då försvinner den där tryckande mättnaden och man kan äta, kanske inte lika mycket till, men i alla fall en hel del till. Det funkar. På riktigt. Men jag tror jag hoppar metoden i år!

Cee ya!

Mattias

Så får du en god GI-jul | Kropp & Hälsa | Aftonbladet

1 kommentar:

Daarkh sa...

Mmm.. ananas. Brukar när jag ätit tacobuffe, avsluta med en tallrik ananas. Visste inte om att det skulle hjälpa på detta sätt, men det brukar kännas bättre med lite sött efter all salsa =)