söndag 14 september 2008

The new kid on the block /Daarkh

...eller åtminstonde nästa sjölejon i den allt för lilla dammen som ska föreställa våra liv. Låt oss börja men en presentation i AA-stil. Mitt namn är Jonnie och jag är på väg att försöka gå ner i vikt med hjälp av en gastric bypass operation. Jag har som mest vägt 142 kg (Vilket jag vägde 1999) men började försöka gå ner i vikt efter jag fått typ 2 diabetes pga av min övervikt. Mitt stora problem ligger helt enkelt i att jag har för lätt för att tröstäta. Är livet pissigt kan man ju alltid äta något gott så känns det bättre för stunden.

Med ändrade matvanor som främst bestod av att byta ut de 3 liter läsk jag drack om dagen till 3 liter light läsk, och sluta mitt dåvarande jobb så jag inte hade råd att äta pizza varje dag, så lyckades jag gå ner 10 kg.
Sen var det stopp. Jag sen dess testat på en jäkla massa metoder att gå ner i vikt och misslyckats med dem alla. Efter dessa har jag frossat en massa och av någon anledning inte gått upp i vikt heller. Så jag sitter fast på en vikt mellan 127-132 kg.


Så här är jag nu... efter två år av prover och väntan har jag nu kommit fram till sista fasen före en operation. Jag stod tydligen på plats nummer 9 i kön, enligt sista samtalet jag hade med läkarna. De tror att det kommer ske någon gång i November.

Så min tanke var att lägga upp en sida för att dokumentera resultatet av oprationen samt kunna skriva ner tankar inför och efter operation. Då träffade jag min vän Martin som visade att de redan hade en sida för sånt, så jag startar nu lite tidigt med att skriva in mig med en presentation åtminstonde, och sen får vi se hur mycket jag kommer mig för att skriva innan det är dags att sätta igång på allvar.


I övrigt kan man ju fundera varför den vanligaste frasen man förknippar med ett AA-möte är en presentationfas? Hur jävla anonymt är det?




Snodde mig en bild som visar lite enkelt vad en Gaustric bypass är för dem som inte varit i behov eller ork att kolla upp det tidigare.

Kortfattat så innebär det att man skär bort majoriteten av magsäcken, sparar endast en pytteliten påse som man sedan kopplar tunntarmen till. Resultatet av detta är att man kan endast äta ytterst lite innan man är mätt.

Operationen går inte att ångra, utan har man väl gjort den, kommer man förhoppningsvis få leva ett långt liv, med pytteportioner, extra vitaminer och annat skoj. Men det är samtidigt den metod som visat absolut bäst resultat på permanent viktminskning.

Inga kommentarer: