måndag 15 september 2008

Söndagens mål och mening /Mattias

Frukosten i dag var som vanligt, ägg, yoghurt och bär. Mättande och gott. Sen var det gympa med grabben och ut mot Östasiatiska där det var en Japandag. Där hade de lite kampsportsvisning, japanskt bågskytte och goda chokladbollar. Men lo and behold. Jag åt icke något snask. Däremot köpte jag till min sons stora glädje en liten japansk plastfigur till honom för 60 spänn. Den var jättesöt och hette nåt som jag glömt, men det var visst en snubbe som kunde dra upp lösningen på världens problem ur fickan. Men intet glatt som vara för länge. Snart säger min flickis.

- Det här är en McDonaldsfigur!
- Nej, det är en japansk tecknad figur.
- Jo, men den här kommer från en McDonalds.

Och mycket riktigt. Där på baksidan står det inpräntat, som av glödgat stål: MciDonken. Jag har med andra ord betalat 60 spänn för en Happy meal figur. Uselt! Men kanske, kanske var det som straff för att jag faktiskt åt min lunch på McDi? För väl inne i stan så inser man förstås att man planerat för dåligt och är hungrig. Men vad äter två utfattiga småbarnsföräldrar när ungen slaggar? Det är inte så lätt att både hitta billigt och nyttigt. Så det blir bara det ena. Förlåt förlåt men jag var hungrig och fattig!

Nåväl, det blev en Big Mac med morötter och juice. Rätt okej för att vara snabbmat. Eftersom jag äter GI behöver jag inte bry mig så mkt om fettet, men kolhydraterna. I en Big Mac får man i sig 45% av det dagliga behovet av kolhydrater. Det är rätt mycket. Så man får hålla igen ordentligt om man ska klara sig från uppgång här. Men BigM är rena hälsokuren om man jämför med Big Tasty där man drar i sig 75% av det dagliga rekommenderade fettintaget och 95% av det dåliga härdade fettet. Tar man dessutom en läsk och strips är man fan dömd till döden inom en vecka.

Drar mig till minnes att jag när jag körde taxi kunde käka ett sånt meal mitt i natten, plus ett Big Mac-meal några timmar senare. Shit va tjock jag måste ha blivit, och då är jag ändå fetare nu. Nåja!

Till kvällsmål blev det en hemlagad kycklingsallad med pesto och fullkornspasta. Det ska ju va så jäkla bra med fullkorn. Men kollar man in innehållsförteckningen, vilket jag gjorde efter jag lagat visar det sig att det är 65% kolhydrater. Bra kolhydrater men ÄNDÅ! Dessutom blev det så mycket att det får bli restmiddag i morgon också. Skräp diet. Men gott! Och det funkade ju så bra över sommaren!

Cee ya!

Mattias

Inga kommentarer: